Onboarding
Engager og fasthold dine medarbejdere med et struktureret onboarding-forløb
Onboarding handler dels om praktiske ting som for eksempel at bestille computer og telefon, gøre et skrivebord klar, udlevere alarmbrikken, indkalde til morgenmad og oprette den nye medarbejder i lønsystemet. Men onboarding handler også om meget andet. Blandt andet om kommunikation, inddragelse, nærvær og involvering af kolleger. Det har alt sammen til formål at få den nye medarbejder til at føle sig velkommen, at blive fortrolig med teamet og virksomheden og vænne sig til sin nye rolle.
Fordele ved professionel onboarding
- Styrket trivsel og større medarbejdertilfredshed
- Lavere sygefravær og personaleomsætning
- Øget engagement og motivation
- Højere produktivitet hurtigere
- Entydig og stærk Employer Branding
Sådan sætter du fokus på onboarding
Når du automatiserer de enkelte faser i onboarding-forløbet i en it-løsning, kan du fokusere på at få din nye medarbejder bedst muligt fra start og gøre den første tid i virksomheden til en tryg og positiv oplevelse.
Med et onboarding-system kan du tilrettelægge alle de trin i processen, som du og din nye medarbejder har behov for. Systemet giver dig mulighed for at definere og uddelegere de enkelte onboarding-opgaver til de relevante afdelinger og personer, som automatisk får besked om opgavernes indhold, omfang og deadlines. Du kan undervejs i forløbet kommunikere med alle involverede parter, du kan følge op, og du har hele tiden overblik over, hvor langt du er processen.
Onboarding-systemet er integreret med en læringsplatform. Det betyder, at du ud over tilrettelæggelsen af opgaver i hver enkelt fase af onboardingen kan oprette kurser og webinarer, som understøtter introduktionen til virksomheden.
Udbyg onboardingen med en mentor eller en buddy
Den måske vigtigste forudsætning for vellykket onboarding er nærvær og en hyppig dialog med de kolleger, som har ansvaret for at få sat den nye medarbejder ordentligt ind i opgaverne - og efterfølgende løbende samtaler med fokus på feedback.
Du kan også tilknytte en mentor eller en buddy som led i onboardingen - både til at støtte op om den faglige del af introduktionen og til den mere praktiske del som at tage imod på den første arbejdsdag, besvare spørgsmål om skrevne og uskrevne regler, introducere den nye medarbejder for kollegerne og i det hele taget indgå i et tæt fællesskab med den nyansatte i den første tid.
Det kan være svært at lægge netop denne type opgaver ind i et onboarding-forløb. Men automatiseringen af processerne og den forenkling af forløbet, som onboarding-systemet er garant for, giver dig det overblik, der er nødvendigt, for at du kan koncentrere dig om netop denne meget vigtige del af onboardingen.
Husk, at resultatet af vellykket onboarding er en styrket organisation med glade og motiverede medarbejdere.
Læs mere om vores HR-løsningGode råd til onboarding
-
Sørg for en god overlevering
Sørg for en god overlevering
For at din nye medarbejder kan opleve en smidig overgang fra kandidat til ansat, skal du sikre dig en god overlevering fra HR-afdelingen – især hvis rekrutteringsprocessen er gennemført af personer, som ikke bagefter skal have noget med den nye medarbejder at gøre. Det er vigtigt, at alt, hvad der er aftalt medarbejderen, går videre til de nærmeste ledere og kolleger.
-
Inddrag og lyt fra start
Inddrag og lyt fra start
Resultater styrker arbejdstrivslen, men som ny medarbejder kan det svært at skabe resultater helt fra starten. En anden måde at skabe trivsel på er at inddrage og lytte. Derfor kan det være en god idé, at du udtrykker, at du gerne vil høre din nye medarbejders mening. Den nyansatte øver indflydelse ved at se på det hele udefra og med friske øjne, samtidig med at du har mulighed for at få værdifuldt input til forandringer.
-
Kommunikér internt
Kommunikér internt
Det er ikke kun din nye medarbejder, du skal tænke på i onboarding-processen. Husk også at give dine andre medarbejdere besked om, at de får en ny kollega. Når du informerer om den nye kollega internt, forbereder du afdelingen og sikrer dig samtidig, at den nyansatte får følelsen af at være ventet og velkommen.