08 okt 2018

Trine Petersen

Marketing Manager

Feriedage og feriepenge skal til Feriepengeinfo

Som en indledende del af den nye ferielov lukker Arbejdsgivernes Centrale Ferieregister (ACF) med udgangen af 2018. Indberetter din virksomhed i dag optjente feriepenge og feriedage til ACF, skal du i stedet til at indberette til Feriepengeinfo via eIndkomst.

Lukningen af ACF sker gradvist, og berørte virksomheder bliver kontaktet af ACF/Feriepengeinfo, når det er deres tur til at få flyttet deres medarbejders indrapporterede feriepenge fra ACF til eIndkomst. Flytningen sker ud fra CVR-nummerorden. Er din virksomhed blandt de ca. 10.000 berørte virksomheder, får du direkte besked fra ACF. 

Hvad skal du gøre i dit Lessor-system?

Bruger din virksomhed ACF til ferieindberetningen, er det vigtigt, at du får tilpasset opsætningen i dit Lessor-lønsystem til de nye ændringer.

Vælg neden for vejledningen om ACF til dit lønsystem og se, hvad du skal ændre i systemet. I vejledningen ser du også, hvordan du indlæser en anmodningsfil fra Feriepengeinfo:


Nye rutiner og arbejdsgange

Når din virksomhed har fået flyttet medarbejdernes feriepenge, skal både du og dine medarbejdere vænne jer til nye regler og rutiner:

  • Medarbejderne SKAL anmode om feriepenge via borger.dk
  • Det er ikke længere muligt at bestille feriepengene i bogholderiet
  • Har medarbejderne ikke NemID, kan de via borger.dk udfylde en blanket til bestilling af feriepengene
  • Din virksomhed skal godkende/afvise medarbejdernes anmodninger via virk.dk

Det er vigtigt at understrege, at ændringerne kun vedrører de medarbejdere, som er omfattet af feriekortordninger – alle øvrige er der ikke ændringer til.

Læs også vejledningen fra Feriepengeinfo om ansøgninger om udbetaling af feriepenge.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte supporten for dit Lessor-system.
Ønsker du konsulentassistance til ændringerne i dit system, kan du også bestille dette via supporten.

Emner:

Regler og love Ferielov Lønadministration

Relaterede artikler