Digital HR, løn og workforce management frigiver tid til det vigtigste: Nærvær med gæsterne
Midt i det nordjyske klitlandskab ligger Skallerup Seaside Resort – et feriecenter, hvor natur og nærvær er i fokus. Her skal der være tid til at se gæsterne i øjnene og levere højeste service – uanset om de er på en aktiv familieferie eller en afslappende wellnessferie.
Bag kulissen er tempoet imidlertid højt. Med 292 ferieboliger, en belægningsprocent på 65% og derover for hele året og over 200 medarbejdere kræver det solide digitale værktøjer at få hverdagen til at fungere optimalt. Det gælder også i økonomiafdelingen, som har ansvaret for korrekt løn på tværs af syv forskellige overenskomster.
Fra manuelle processer til digitalt fundament
Allerede i 2011 tog Skallerup Seaside Resort de første skridt i deres digitaliseringsrejse med workforce management-løsningen LessorWorkforce. Systemet blev hurtigt uundværligt til vagtplaner, tidsregistrering og håndtering af komplekse overenskomster på tværs af mange forskellige medarbejdergrupper – fra kokke og tjenere til receptionister, servicemedarbejdere og massører.
Den tilhørende app gør det nemt at se vagtplaner, bytte vagter og holde styr på arbejdstiden – særligt for de mange deltidsansatte og afløsere, hvor mobiladgang er en selvfølge.
I 2023 tog feriecentret et markant spring fremad med implementeringen af lønsystemet LessorLøn.
”Vi valgte LessorLøn for at effektivisere og forenkle vores processer – og det mærkes tydeligt. Hvor lønkørslen tidligere var præget af manuelle processer og risiko for fejl, er mange trin nu automatiseret. Vi sparer ca. 10 timer pr. lønkørsel, svarende til 25%. Samtidig integrerer systemet med CPR-registret, SKAT og NemKonto, hvilket giver både tryghed og transparens for ledelse og medarbejdere,” siger Lars Jacobsen, økonomichef i Skallerup Seaside Resort.
Senest har Skallerup Seaside Resort implementeret Paychex Europe Integration Platform. Den sikrer tovejsintegration mellem data og sørger dermed for, at data automatisk udveksles i realtid mellem Paychex’ løsninger.
”Med integrationsplatformen har vi nu altid korrekte stamdata på tværs af de to løsninger, fordi data automatisk overføres fra LessorLøn til LessorWorkforce – uden besvær. Vi onboarder medarbejdere i LessorLøn og kan vedligeholde data ét sted. Alle stamdata holdes ajour via CPR-registret, og vi slipper for at taste de samme oplysninger flere gange med høj risiko for fejl. Det sparer helt klart ressourcer,” tilføjer han.
Gevinster for hele organisationen
For lønafdelingen er der tid at spare på trods af mange forskellige overenskomster.
”Alle overenskomster er opbygget i løsningen. Vi besvarer blot fem spørgsmål – så genereres alle stamdata automatisk, fra pensionsordning til tillæg. Det betyder, at vi kan oprette en ny medarbejder på to minutter og uden fejl,” siger Tine Sørensen, HR-medarbejder i Skallerup Seaside Resort.
For medarbejderne er gennemsigtigheden en klar forbedring. I app’en har de adgang til lønsedler, arbejdstider og vagtbytte – alt sammen lige ved hånden. Det giver især de unge deltidsansatte tryghed og overblik.
Lederne oplever også klare gevinster. Vagtplanlægning og bemandingsstyring kan nu ske direkte i systemet, hvor regler for tillæg, kvalifikationer og overenskomster er indbygget. Det betyder mindre administration – og mere tid til ledelse og gæster.
Fremtiden: En komplet digital platform
Digitaliseringen stopper ikke her. I 2026 vil Skallerup Seaside Resort tilføje HR-løsningen Emply. Dermed får feriecentret den fulde Human Capital Management (HCM) Suite bestående af Emply, LessorLøn og LessorWorkforce. Med tovejsintegrationen Paychex Europe Integration Platform vil medarbejderes stamdata blive overført automatisk og ubesværet mellem både HR, løn og workforce management - i realtid.
“Vi har valgt en løsning, der kan vokse med os. Når HR-løsningen kommer på plads, får vi en komplet digital platform, der understøtter hele medarbejderrejsen,” siger Lars Jacobsen.
Implementering har været succesfuld og udgør en vigtig del af den samlede leverance fra Paychex Europe.
”Den konsulent, der hjalp os, har formået at skabe overblik, videregive værdifuld læring og sikre, at vi stod stærkere efter processen. Efterfølgende stod vi ikke bare med en færdig løsning – vi stod stærkere som brugere. Det tætte og tillidsfulde samarbejde har afgjort spillet en rolle i forhold til, at vi nu tilføjer HR-løsningen også," siger han.
Et stærkt fundament for fremtiden
Skallerup Seaside Resort er kåret som Danmarks bedste feriecenter to år i træk ved Danish Travel Awards. Bag succesen står engagerede medarbejdere – men digitaliseringen spiller også en nøglerolle:
”Automatisering og digitalisering er nødvendigt for at skabe engagerede medarbejdere. Vi er afhængige af solide værktøjer, og derfor sætter vi kursen mod et fuldt integreret arbejdsunivers med HR, løn og workforce management, der kan understøtte vores vækst i mange år frem,” konkluderer Lars Jacobsen.
Læs mere om LessorLøn
"Vi valgte LessorLøn for at effektivisere og forenkle vores processer – og det mærkes tydeligt. Hvor lønkørslen tidligere var præget af manuelle processer og risiko for fejl, er mange trin nu automatiseret. Vi sparer ca. 10 timer pr. lønkørsel, svarende til 25%. Samtidig integrerer systemet med CPR-registret, SKAT og NemKonto, hvilket giver både tryghed og transparens for ledelse og medarbejdere."
Lars Jacobsen, økonomichef Skallerup Seaside Resort A/S
Om Skallerup Seaside Resort A/S
Skallerup Seaside Resort er et feriecenter beliggende midt i den flotte nordjyske natur, kun få kilometer fra Lønstrup og med Vesterhavet som nærmeste nabo. Feriecentret har 292 ferieboliger og et bredt udvalg af aktiviteter og faciliteter for hele familien – hele året rundt. Feriecentret, som har eksisteret siden 1949, ejes af en fond og beskæftiger omkring 200 medarbejdere.