Smidige og hurtige lønprocesser i cloud halverer tiden pr. lønkørsel hos BEUMER Group A/S

At administrere løn for 1.000 medarbejdere kræver både præcision og tempo. I over 15 år har BEUMER Groups danske afdeling brugt Lessors lønsystem, og skiftet til en cloudbaseret løsning har gjort arbejdet mere smidigt – og halveret tiden pr. lønkørsel.

BEUMER Group A/S er en del af en international teknologikoncern med 5.600 medarbejdere verden over. Den danske division er kendt for sine avancerede logistik- og transportanlæg – blandt andet til bagagehåndtering i lufthavne og pakkehåndtering hos store aktører som Amazon samt lufthavnene i Toronto, Dubai og San Francisco.

Som en anerkendt aktør på et krævende marked er driftssikkerhed, stærk teknologi og god servicekultur afgørende for at fastholde positionen. Det afspejler sig også i valget af lønsystem.

 

Ingen plads til fejl

BEUMER Group A/S har anvendt LessorLøn i 15 år, og Payroll Specialist Per Vestergaard har været med hele vejen. Han leder en lønadministration, der håndterer alt fra månedlige kørsler til komplekse bonusordninger, fraværsregistrering og specialtilpassede pensionsordninger. Med 25 års erfaring med systemet – de sidste 15 hos BEUMER – kender han det ud og ind.

"Lønadministration hos os er ressourcekrævende. Vi har komplekse kørsler med mange spejlkonti og posteringer, samt flere medarbejdergrupper med forskellige overenskomster. Med 1.000 ansatte og et lønbudget på 700 millioner kroner om året er det en forretningskritisk funktion. Vi stiller store krav til både præcision og driftssikkerhed. Der er ganske enkelt ikke plads til fejl – hverken i tal eller i tid. Derfor er vi afhængige af et robust og effektivt system, der kan håndtere vores kompleksitet," siger Per Vestergaard, Payroll Specialist, BEUMER Group A/S.

BEUMER har anvendt LessorLøn siden 1990’erne og er nu skiftet til cloudversionen.

"Vi havde brug for en fremtidssikret løsning. Den lokale installation var ikke længere holdbar. Jeg vidste, at cloudversionen kunne automatisere opgaver, forbedre svartider og gøre det lettere at få support og opdateringer. Jeg ville gerne undgå at være afhængig af eksterne konsulenter for hver opdatering – og så havde vi brug for mere serverkraft til at gøre lønkørslerne hurtigere," fortæller han.

 

Fra lokal server til skyen – uden nedetid

Overgangen til cloud skete i sommeren 2023. En kopi af løndatabasen blev overdraget til Lessor, og allerede måneden efter kørte BEUMER første løn i den nye løsning.

"Det var forbavsende ukompliceret og krævede minimal intern involvering. Alt foregik uden driftsforstyrrelser eller nedetid," siger Per Vestergaard.

 

Tidsbesparelser, automatisering og enklere arbejdsgange

Efter implementeringen har BEUMER Group opnået en række mærkbare fordele. Den mest tydelige er forbedret it-drift og øget hastighed ved lønkørsel.

"Før tog det mindst en halv time at gennemføre en lønkørsel – i dag tager det højst 15 minutter. Det er en tidsbesparelse på 50%, alene fordi vi bruger Lessors servere, som er langt hurtigere end vores gamle lokale servere. Og de 15 minutter inkluderer endda simulering af data, så eventuelle fejl opdages, før lønnen sendes afsted," siger han.

En anden væsentlig gevinst er de automatiske integrationer med CPR-register, Skat og e-Boks. Navneændringer eller nye trækprocenter opdateres automatisk, så Per Vestergaard slipper for manuelle tjek. Han kan også automatisk sende indberetninger til eIndkomst – helt uafhængigt af NemKontos frister.

"Det er også værd at nævne fleksibiliteten i løsningen," siger han. "Tidligere skulle vi ofte bruge konsulenter – nu klarer vi langt mere selv. Små pensionsjusteringer og rettelser kan jeg nemt håndtere internt. Systemet er overskueligt og brugervenligt. Og så kan det meget mere, end hvad vi har behov for lige nu. Det føles trygt at vide, at LessorLøn kan rumme en eventuel udvidelse af vores forretning og ændrede behov i forhold til løn."

 

Pålidelighed og partnerskab i 25 år

Per Vestergaard er meget tilfreds med LessorLøn og lægger særlig vægt på den høje pålidelighed i løsningen:

"Selvom jeg er superbruger, føler jeg mig altid betrygget i, at LessorLøn fungerer optimalt og aldrig giver mig problemer i form af uplanlagt nedetid. Jeg ved, at det virker. Når man har så mange lønkørsler som os, er det ret kritisk, at systemet altid fungerer – medmindre at jeg er orienteret på forhånd."

Det er dog langtfra kun teknologien, der fastholder BEUMERs samarbejde med Lessor.

"Vi har haft 15 års tæt parløb, som bygger på høj pålidelighed og kvalitet i leverancerne. Jeg har altid arbejdet godt sammen med Lessor og er også en del af Lessors netværksgruppe. De er meget ærlige og giver altid værdifuld sparring. Vi skifter ikke for at skifte. Vi vælger langsigtede løsninger og stiller høje krav. LessorLøn har levet op til dem i alle de 25 år, jeg har arbejdet med systemet – og gør det stadig."

Læs mere om LessorLøn

"Vi skifter ikke for at skifte. Vi vælger langsigtede løsninger og stiller høje krav. LessorLøn har levet op til dem i alle de 25 år, jeg har arbejdet med systemet – og gør det stadig."

Per Vestergaard, Payroll Specialist BEUMER Group A/S

Om BEUMER Group

BEUMER Group er en tysk, familieejet virksomhed, der specialiserer sig i intelligente løsninger til logistik og intralogistik – fra bagagehåndtering i lufthavne til avancerede systemer til minedrift og pakkehåndtering. I 2009 opkøbte BEUMER danske Crisplant i Aarhus, som blandt andet er kendt for det patenterede CrisBag®-system. I 2016 ændrede selskabet navn til BEUMER Group A/S, men navnet "Crisplant" anvendes fortsat som produktbrand.